palmke.reismee.nl

Donderdag

Donderdag dag 6

Na een westers ontbijt en weer heel lekker vers fruit zijn we vertrokken naar de tempel de tand in Kandy.

Hier wordt de tand van Boeddha bewaard en het is een echt bedevaartsoord. Elke Srilankaan moet minstens 1 x in zijn leven hier geweest zijn.

Het was een hele ervaring om te zien hoe de mensen hier opgaan in het boeddhisme. Er wordt elke dag drie keer geofferd aan Boeddha: heel veel bloemen en eten. We hebben meegemaakt hoe de mensen opgaan in deze offeringen en we hebben aangeschoven in de rij om een seconde de relikwie ,met daarin de tand, te kunnen zien.

Veel mensen zitten op de grond te mediteren , je zult het wel zien op de foto's.

Na de tempel hebben we een botanische tuin bezocht met prachtige bomen, bamboe, bloemen..... we werden aangesproken door schoolkinderen die vroegen of ze een interview mochten afnemen in het Engels. Was wel leuk en de leraar vroeg ons of we nog even wilden meekomen. De leerlingen verzamelden zich in een cirkel rond ons en er moesten verschillende kinderen een aparte ' spreekbeurt 'opzeggen voor ons: was wel grappig, de ene al wat beter dan de andere en iedereen wou mee op de foto!

We hebben daar gelunched op het terras, heel lekker buffet !

Ook zagen we de canon boom, nooit gezien , een prachtige boom vol met mooie bloemen en de vruchten waren precies kanonskogels.

Plots hoorden we ene enorm geluid boven ons, precies een grote hoop vogels maar het bleken vliegende honden, de grootste vleermuissoort die er bestaat. Dit was ongelooflijk knap, verschillende bomen zaten bomvol van deze beesten en geregeld vloog er eentje weg. We zijn er een hele tijd blijven staan om ze te bekijken maar moesten wel uitzien om geen stront op onze kop te krijgen.

Na de orchideetuin was ons bezoek aan de prachtige tuin ten einde.

We zijn dan nog een museum gaan bezoeken van de edelsteenmijnen. Sti lanka heeft veel edelstenen en deze worden nog altijd op een heel ouderwetse manier ontgonnen, zonder electrische materialen , echt met de hand omdat het allemaal heel lokaal is en er Andes te veel gevaar is op instorting. Sri lanka is vooral gekend voor zijn blauwe saffier, velen zijn verwerkt in de Engelse kroonjuwelen.

Daarna kregen we een culturele verrassing: optreden van srilankaanse dansers met opzwepende trom en tamboerijn....knappe dansers en danseressen.

Nu terug in onze villa waar we klaarzetten voor het diner.

Morgen inpakken en nar onze volgende bestemming nuwara eliya.

Normaal was dit traject met de auto maar Madhu heeft voor ons een treinreis geboekt, complete verrassing en superleuk want in alle boekjes staat dat je dit echt moet gedaan hebben. Ben benieuwd.