palmke.reismee.nl

Dag 4 polanorouwana

Dag 4 dinsdag

Deze ochtend heb ik gepast voor de curry en rijst.ik vind het wel lekker maar niet voor drie keer per dag en zeker niet in de ochtend

Er was toastbroad ( in de pan geroosterd) en een lekker omeletje, vers mangosap en confituur. De koffie is hier niet echt lekker dus drinken we maar thee!

Na een uurtje rijden zijn we in Poloranouwa aangekomen waar de overblijfselen te zien zijn van de tweede grootste hoofdstad van sri lanka in de 5 de eeuw.

Het was een hele mooie site met boeddhistische en hindoeïstische kenmerken. Wanneer we een boeddha zagen mochten we nooit foto's trekken met mensen erbij op, uit respect. We moesten ook,onze schoenen uitdoen alvorens de heilige grond te betreden.

We hebben hele mooie boeddhabeelden gezien, voor mij tot hiertoe de mooiste, zal een toto bijvoegen. Deze beelden waren nog quasi volledig intact omdat ze beschermd werden voor de invallen.

Na het bezoek hebben we ons laten afzetten in een vijfsterrenresort Cinnamon waar we genoten van een heerlijke westerse lunch en daarna van het zwembad gebruik konden maken. Zalig warm weer maar geen zon. Het was een mooie resort met heel veel apen en sqiurrel.

We zijn dan te voet teruggegaan op zoek naar een restaurantje voor ons avondeten. We waren de verkeerde kant opgegaan en hebben ons kapot gezweet op de wandeling. Uiteindelijk hebben we een tuktuk genomen en zijn we er geraakt. Bij het terugkeren was het zo donker en de tuktukker kende ons adres niet. We zijn te laat afgestapt maar dachten dat we nog een stukje moesten verder lopen.....gevolg weer een fameuze wandeling. Thuisgekomen direct gedoucht en nu nog wat nakaarten op het terras....

Nog grappig iets...toen we terugkwamen van het bezoek aan de site trakteerde de gids ons op een kokosnoot, Ilse wou hiervan een foto trekken, nam haar tablet uit het hoesje , legde het hoesje weg en voor ze het wist was een aap ermee weg! Zijn echte dieven..'onze gids erachteraan en hij heeft wat stenen gegooid waardoor de aap het hoesje los liet en liet vallen. Op zich grappig en niet zo erg, maar stel je voor dat het tablet of gsm of portemonnee erin had gezeten....

Dag twee en drie

Dag 2: van Colombo naar Habarana

Na een voortreffelijk "English breakfast" met spiegeleieren, worstjes en spek en lekkere verse papaya, watermelon en little babanas zijn we vertrokken m'et onze gids Madhu. Het eerste contact was al direct ok!

Hij had een luxueuze , vrij nieuwe minibus met een zee van ruimte en gelukkig een hoog dak zodat we niet moesten oppassen voor elke bult in de weg zoals in Mexico. We wisten dat we vandaag wel 300 Km moesten afleggen naar Habarana, op zich niet ver maar de wegen zijn hier niet zoals bij ons.... .we hebben een helse file achter de rug de chauffeurs hier doen niets anders dan toeteren en mekaar voorbijsteken, af en toe wel heel nipt... .ogen toe en niet teveel nadenken! We hadden vrij veel geluk met het verkeer daar het zondag was en er dan niet gewerkt wordt maar.... er was een optocht van de University hier en dit was echt niet normaal. Meer dan 1000 auto's , en dit is echt niet overdreven, met toeterende en joelend jongeren reden door de straten met het nodige fileleed....maar was toch wel een ervaring. Op een bepaald moment was er een ambulance die alle file voorbij reed en onze chauffeur reed er gewoon achter! Bangelijk!

Tegen half twee waren we, na een mooie tussenstop aan het meer, aangekomen in ons guesthouse. We wisten echt niet waar we terecht gingen komen toen we een klein ,bobbelig zandwegen insloegen. We kwamen aan een mooi huisje waar we hartelijk werden ontvangen door de gastheer en zijn vrouw. Onze kamer bevinden zich apart van de woning, op een 200m afstand. Waw! Zeer mooie , grote kamer met grote badkamer en oefffff airco, want dat heb je hier wel nodig. We kregen een welkomstdrankje en lekker vers fruit. Als lunch hadden we enkele plaatselijke specialiteiten gekocht aan een kraampje op straat, was zeer lekker! Na even te relaxen zijn we vertrokken voor een safari in het National park :

Een olifantensafari! Echt de moeite! We hadden een supergoeie gids, hoewel hij niet kon praten! Hij had alles gezien en gaf een goeie uitleg van alle vogels aan de hand van een boekje, de driver sprong af en toe bij! Zo mooi die olifanten in het wild! De groepen bestaan meestal uit de vrouwtjes en de kleintjes en de jongen mannen. De volwassen mannen blijven altijd alleen behalve wanneer ze sexuele driften hebben, dan gaan ze op zoek naar een vrouwke en ze hebben keuze genoeg! De groepen bestonden uit een diversiteit van leeftijden , echt schattig om te zien. Het kleinste was twee weken oud.

Gisteren was er een heel erg incident gebeurd in het park: de twee leidende mannen hadden ambras met elkaar, waarschijnlijk zeer hitsig door de droogte, en spijtig genoeg is er 1 mannetje gesneuveld. Heel er want er zijn maar enkele mannen die slagtanden hebben, 5% heel raar, de anderen hebben dat niet en deze is dan net gedood. Was echt wel erg

Na de tocht zijn we gaan douchen en dit was echt wel nodig , we hadden de hele tijd recht gestaan in de jeep en het zand vloog in het rond en nu gaan we eten bij de mensen thuis. .ben benieuwd

We werden als ' VIP's, ontvangen : de zus en schoonbroer werden opgetrommeld om ons Di er vlot te laten verlopen! We kregen heerlijke curry met diverse smaken en groenten en de hele familie stond op ons te kijken of alles wel ok was. De overschot hebben zij dan kunnen eten, denk ik.

Na de thee hebben we op ons terras nog een flesje rum gekraakt, was een zalige avond , zeer rustig onder een mooie sterrenhemel. We gaan nu slapen want morgenvroeg om 7 u breakfast om vlug aan de beklimming van de SIgirya te kunnen beginnen. Zalige dag!

De vlucht en eerste dag

We hebben twee heel goede en rustige vluchten gehad. De vliegtuigen zaten lang niet vol dus we hadden voldoende ruimte om ons ergens neer te leggen en toch wel wat te slapen. We werden aan de luchthaven opgehaald door een taxi van het hotel. De warme zwoele lucht overviel ons onmiddellijk......pfffff en de airco werkte niet bij het busje. Ramen open en alles ok! Het verkeer is hier zoals we al meer hebben meegemaakt in Azië: superdruk en een lawaai van jewelste! Ze toeteren voor het minste.

ons hotelletje valt goed mee, mooie kamers en een klein zwembadje dat we voor ons alleen hebben en airco!

het krioelt hier van de tuktuk chauffeurs die maar al te graag met je willen rondtoeren.

we hebben een deal gemaakt enz inn een kleine twee uurtjes gaan rondrijden met de tuktuk. We mochten geregeld uitstappen om foto's te maken of om iets te bezoeken. Er komt dan altijd onmiddellijk een plaatselijke gids op je afgestapt om uitleg te geven en hiervoor verwachten ze uiteraard een bijdrage.

de vismarkt was echt wel de moeite waard. Heel het strand lag vol met vissen om te drogen, het proces duurt drie dagen en het is zeer zwaar werk, de moeite! We bezochten ook een kruidentuin , zeer interessant en was volledig vrijblijvend maar toen we niks kochten werd de vriendelijke man al een beetje onvriendelijker.

het gaat er hier op dezelfde manier aan toe als in Thailand en Vietnam! Oppassen of je wort in dr zak gezet!

soms is het wel moeilijk om te weten welk bedrag je nu voor iets moet geven maar we zullen wel bijleren!

nu gaan we een lekker visje eten. Het is nog altijd super warm!

Vertrek

Hallo allemaal,

We zitten in het gezellige cafetaria aan de luchthaven van Zaventem een Leffeke te drinken met zicht op de vliegtuigen.

we zijn er klaar voor! Gepakt en gezakt.....met nog heel veel plaats in de valies om leuke spullen te kopen ginder.

zalig , als je naar een warm land gaat heb je echt wel veel minder bagage nodig...alhoewel.....ik had toch wel 25 kilo maar hiervan is zeker 5 kilo aan spulletjes van den action en de wibra om daar de kindjes hopelijk veel plezier mee te doen.

we vertrekken om 6 uur hier in Zaventem naar Quatar waar we om 1u landen en dan na een uurtje en een overstap, verder vliegen naar Colombo, de hoofdstad van Sti Lanka. Daar worden we hopelijk opgewacht door onzen driver die ons naar een hotelletje in Negombo brengt. hIer hopen we een beetje te relaxen om de volgende ochtend fris en monter aan ons avontuur te kunnen beginnen.

tot later

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!